måndag 13 februari 2012

Patchwork - på allas läppar 2012!


Årets Furniture och Lightning fair har gått av stapeln och nu några dagar efter har jag smällt alla intryck, tankar och upplevelser som snurrade omkring i huvudet när jag kom hem igen.

Det fanns några influenser och trender som var särskilt tydliga på mässan. För att göra dem rättvisa har jag valt att dela upp dem i vars ett inlägg. För att få ordning i det hela arbetar jag mig kronologiskt framåt.

Jag kom till mässan direkt vid öppningen, vilket visar sig vid stängning ändå inte var tidigt nog, och möttes av en utställning från Tibro. Det handlar om Inredia och Hantverkscentrum i Tibro. Lekfullhet, färg, återvinning och sinnespåverkning fick mig att stanna till. Utöver att fascineras av färgerna och kreativiteten i montern fick jag uppleva hur starkt mina sinnen påverkas av ljud som tillförs till mitt visuella intryck av bilder, ord och möbler i samma tema. Det var stor skillnad vad man upplevde med hörlurarna på jämfört med av, vilket verkligen pekar på hur stor påverkan sinnesmarknadsföring har. Vill man läsa mer om ljud och doft kan jag rekommendera att man tittar in hos Lexter. Men nu var det Tibro och deras utställning med namnet "Patchwork" som står i fokus. Ta en titt och njut!


  






Lappar och patchwork är en tydlig trend som var stark på på hela mässan. Det är en koppling till handarbete, tradition och personlig anknytning och fanns att hitta både på möbler, i mattor, på väskor och kuddar. Några steg längre in på mässan hittade jag även dessa två lappade mattor från XPERIA home.



Hos West Department hittade jag dessa två fina kuddar
men även den galnaste matta jag sett!
Helt gjord av kasserade jeans etiketter som inte dugit för
att sitta på ett par märkesjeans, återigen patchwork.





Det vackraste patchwork jag någonsin sett är dock Lola glamours byråar och sideboards, eller snarare konstverk. Vissa av dem har många små fack, lådor och dörrar. Andra har flera olika ben, målade mönster i form av patchwork eller beslag som är helt bedårande. Oavsett så är dem bedårande vackra och ett smycke för varje hem!

Snart kommer del 2 i följetongen, Furniture och Lightning fair 2012.

Ha en fin dag!
Kram Anna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej,

Vad tycker du? Skriv gärna några ord och berätta.

/Anna