onsdag 29 maj 2013

Älskade liljekonvalj med doft fylld av minnen...

Jag fullkomligt älskar doften av liljekonvalj. Den inkräktar på min själ så det gör ont och väcker ryckta minnen från min mormors leende läppar och nylagda hår, hennes kanapé i vardagsrummet med silvergrått skimrande tyg med dova mönster i och vackra små miniatyr parfymflaskor med Anais anais.

Liljekonvaljens doft är så fullkomligt underbar i sin lilla och enkla form. Den lurar oss alla för vem skulle väl tro att en så liten och näpen växt kan fylla en sådan feminin och förförande doft. Det är så att jag ibland måste borra in näsan djupt in i en bukett och låta doften helt omsluta mig.

Min lycka är stor då jag har de små söta blommorna både på egna tomten men även runt omkring hos grannar och i stenrös längs vägen. I en vas på köksbordet står det under dess korta blomning alltid ett fång som doftar. Det är underbart att komma ner en solig morgon och det första som når en är en söt och tung doft av liljekonvalj. Då ler min själ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej,

Vad tycker du? Skriv gärna några ord och berätta.

/Anna