torsdag 30 maj 2013

Inga frököp i år....


I år har jag bestämt mig för att börja med att använda upp alla de fröer som jag faktiskt redan har. Det är lite svårt när man tittar i Runåbergs och Tomatklubens kataloger, vilka än så länge är mina favoriter att handla från, men det är samtidigt skönt att begränsa sig och jag har ju dessutom extremt många fröer redan.

Men det är tur att jag och min kära hälft har både goda vänner och kollegor som har tomatplantor och annat över för annars hade det varit tomt i år. Hela frösådden kom av sig pga livet som kom emellan och nu går det ju fin fint att så en massa annat sent men tomater vill man ju gärna ha igång lite tidigare så att dem får en chans att ge riktigt stor skörd. Så stort tack till er alla som sått för mycket och gärna ger bort  :-)

Jag har även riktigt inspirerad häromdagen av hur Bonderöven (på svenska heter programmet 100%Bonde) själv skördar frö så i år ska det bli av på riktigt. Jag har tagit lite frö här och där under åren men inte helt fokuserat på att täcka hela nästa års sådd. Men i år ska jag börja prova mig fram ordentligt och se vad som funkar bra och inte.

Ibland är det ju svårt eftersom sorterna inte alltid går att föröka vidare via frö utan ger då någon annan sort så det ska bli spännande nästa år och se resultatet! Men vissa saker går det inte att låta bli att äta upp trots att det innebär inga frö, som rädisornas baljor till exempel som ju är så otroligt goda råa eller wookade. Så det blir nog till att köpa rädisefrö nästa år ändå :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej,

Vad tycker du? Skriv gärna några ord och berätta.

/Anna