måndag 27 maj 2013

Självförsörjning... hmm är det något att sikta på?


Jag har funderat länge på det här nu. Självförsörjningen till viss del, ett enklare liv till en viss del och att leva i nuet som en stor del. Det känns både utmanande och svårt. Jag menar ju inte att vi ska bli helt självförsörjande men ändå gärna så långt som det går.

Att slippa måndag till fredag och 8-5 är en vinst, som ju i och för sig ersätts med måndag-söndag 7-7, men fortfarande så är det något som jag vet gynnar både mig egen kropp, naturen och min själ. Det känns ju lätt lite romantiskt och gulligt men hur är det egentligen? Tittar på Bonderöven (på svenska 100% bonde) och fascineras. Att han orkar är häftigt och inspirerande och visst vinsten är ju att han själv väljer varje dag.


Jag är inte sugen på egen storskalig växtodling men utöver trädgårdslandet kan jag tänka mig gäss, kanske får och såklart höns. Förra årets skörd av gul lök täckte nästan husbehovet, röd lök har vi fortfarande kvar av och likaså potatis. Sen kommer ju allt annat till som tomater, bönor, bär och blommor som förädlas, torkas och äts upp. Det är bara lite svårt att prioritera bort jobbet som ger pengar istället för att ta tag i trädgårdslandet och göra det dubbelt så stort och bara köra på...

Skulle vara roligt att prova på att odla till någon restaurang eller något... Jag fick en förfrågan för ett år sen som det inte blev något med. Kanske dags att fundera på den idén och helt enkelt ta tag i det?

Funderar på vad jag mer kan livnära mig på utan att behöva sitta på kontor hela dagarna. Inget fel på kontoret egentligen men det är svårt att arbeta i trädgårdslandet samtidigt och det krävs ganska mycket arbete för att få det att funka med odling, djur och förädling. Hmmm.... det här tål att funderas vidare på.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej,

Vad tycker du? Skriv gärna några ord och berätta.

/Anna