onsdag 29 maj 2013

Krig mot sorken!

Nu är kriget snart här mot både våra planteringars och trädgårdslandets värsta fiende - sorken!


Sen dess att den upptäckte vårt trädgårdsland under senhösten och vintern finns inte längre 4 av 8 sparrisplantor. Det gör lite ont när man dragit upp dem själv från frö och kämpat med att få dem att överleva på styv lera. Det är ju tyvär inte heller det ända som sorken ätit upp, listan börjar bli lång nu efter några år på landet...


Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att iallafall minimera deras framgång? Det är sorgligt när den äter upp buskar, blommor och träd men det gör mig riktigt tokig när den äter upp vår mat!

Någon som vet vad man kan göra? Jag har letat en del på nätet men verkar mest hitta metoder som fungerar i en säsong men inte nästa.... Maj-Lis Pettersson (som du kan lyssna på HÄR) rekommenderar att sätta hönsnät under alla växter för att hindra sorkens skada på rötterna men det blir ju svårt i trädgårdslandet.

Jag vet att katt många säger att katt är det bästa och innan har en av grannarnas sommarkatter gjort en lysande insats varje sommar men nu kommer dem inte hit något mer. Tack vare vår älskade hund kan vi tyvär inte heller skaffa någon egen katt, han ser dem som möjlighet till lek och jakt och dem ser honom som en möjlighet att träna reflexer och vässa klorna. Så det är ingen bra kombination att ha vår hund med katt under samma tak.

Om någon har något bra förslag så berätta jätte gärna före jag tar till dynamiten i ren frustration :-)

1 kommentar:

  1. vi har två katter och de äter sork för brinnande livet!
    Hundar brukar acceptera om det är en kattunge. Stora katter och hundar gillar inte varandra. Annars får ni skaffa ugglor. ;)

    SvaraRadera

Hej,

Vad tycker du? Skriv gärna några ord och berätta.

/Anna