söndag 9 juni 2013

Använd ullen - i trädgården!

Två år i rad har jag har provat det som Mandelmannarna så länge förespråkat, att lägga fårull i trädgårdslandets gångar. Tyvär räckte inte ullen, som jag fått från en lokal bonde som har får för köttproduktion, till det stora trädgårdslandet men i det lilla landet uppe vid huset har jag jag lagt ut i gången. Det blir både mjukt att gå på, det täcker för nästan allt ogräs och sniglar och annat otyg trivs inte så bra i det. Sen ser det fantastiskt fint ut också :-)

Det är också ett bra sätt att ta tillvara ull som ofta annars bränns eller på annat vis förstörs. Om du inte känner till någon bonde i närheten där du bor men vill prova på så kan du kanske hitta en lokal fårbonde på  Gårdsnära. Hittar du inte någon där kan kanske det lokala LRF regionkontret hjälpa dig.

Lycka till i fårjakten ;-)

2 kommentarer:

  1. vad roligt. Jag har gjort det för första gången i år, men jag har också gått och tänkt på det sen jag såg Mandelmanns på TV. Jag lade ullen mellan plantorna i bäddarna så nu ser det ut som får som som ligger där! Jag har även testat sten som täckmaterial. Bild om du vill se http://tradgardssurr.wordpress.com/2013/06/08/olika-tackmaterial-till-jordgubbar/

    SvaraRadera
  2. Hej Trädgårdssurr,

    Det var onekligen både snyggt och smart som du gjort. Det här ska jag lära av och mer ull måste raggas upp :-)

    Hälsningar
    Anna

    SvaraRadera

Hej,

Vad tycker du? Skriv gärna några ord och berätta.

/Anna