fredag 14 juni 2013

När löken är som bäst!

Det finns en del växter och blommor som jag faller helt pladask för! Det är inte så att de alltid är vackra till utseendet utan mer att de med sin helhet skapar känslor inom mig starkare än vad andra växter kan. Liljekonvalj har jag tidigare bedyrat min kärlek till och nu är det dags för alliumen. Det finns stor variation i släktet och därmed många färger, höjder och former att välja på. Jag är inte vidare kräsen utan faller ofta för de alla. För mig går det lika bra med bollök, kirgislök eller gräslök eller någon annan släkting...

Färgen och formen i kombination med deras deras möjlighet till variation i höjd gör alliumen till en av mina favoritväxter. Det finns allium så höga att de svävar ovan andra växters högsta blomma, likaväl som de kan vara lägre än andras växters bladverk. Men det är oftast de med högre höjd som är roten till de infall som får mig att stanna bilen vart som och ta kameran och gå ut och fotografera. Det är deras svajande, lustfyllda stil och lekfulla utstrålning som gör mig skyldig till det. Det är just det som är det underbara med alliumen att den finns i allt från den enkla gräslöken som odlas i var och varannan trädgård till mer krävande sorter som behöver rätt dränering och läge för att verkligen komma till sin rätt.Oavsett så fascinerar dess särskilda uttryck mig totalt.

När jag själv odlar uppskattar jag dock ofta växter som har låga krav då jag vill att arbetet i min trädgård ska vara så enkelt och roligt som möjligt utan rädsla för förlust av växtmaterial. Så i min trädgård är därför ibland just gräslöken mer uppskattad än en annan mer krävande alliumsläkting. Att det dessutom går att äta gräslöken ger den ytterligare värde som jag uppskattar högt. Jag inser nu att jag faktiskt inte har någon aning om det går att äta delar av, eller kanske hela, de andra allium släktingarna. Om någon annan vet något i saken så berätta gärna  :-)

Om du är sugen på att plantera allium så tänk på att de precis som alla andra lökväxter har en tendens att få tråkiga bladverk när de blommat över, och ibland även mitt i blomningen, så plantera dem i bakkant av rabatten eller mellan andra växter som kommer upp senare och täcker över alliumens tråkiga missfärgad blad. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej,

Vad tycker du? Skriv gärna några ord och berätta.

/Anna