fredag 21 juni 2013

Här kommer bondbönorna :-)

Det har verkligen tagit lång tid i år. Först var jag sen med sådden men sen försvann värmen ett tag också. Men nu börjar det spira i det stora trädgårdslandet!

Både bondböna, sockerärt, potatis och lök börjar titta upp ur marken. Det verkar vara svårare för brytbönorna och vaxbönorna att gro och jag hörde att en god vän till oss hade fått så om dem två gånger före några bönor överhuvudtaget börja gro. Hmmm... undrar vad det beror på? Kall jord vet jag att dem inte gillar men för varm jord? Kanske är något annat det hänger på? Både jag och vår vän hade blötlagt bönorna före sådd och såg till att jorden var fuktig efter sådd så det borde inte vara det. Någon som vet eller har en spekulation? Jag är nyfiken på vad det kan bero på så berätta gärna  :-)

Jag ska vänta en vecka till och om dem inte kommit upp då så får det antingen handlas in nya frön, färdiga plantor eller så planterar jag helt enkelt något annat där. Men det skulle vara tråkigt att inte har några vaxbönor att smörsteka med vitlök och gul lök i år, så jag måste nog fixa någon planta på något sätt. Jag känner doften av de gyllene bönorna bara av att tänka på det  :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej,

Vad tycker du? Skriv gärna några ord och berätta.

/Anna