torsdag 13 juni 2013

Återbruk - sängkappa

Ett av våra skönaste sänglakan hade gjort sitt och hade fått slitningar som blivit till hål då vår hund bäddat intensivt i sängen. Jag hade svårt att bara slänga tyget och efter att det hade legat ett långt tag och väntat som tilltänkt tyg till kuddöverdrag tänkte jag om. Det skulle ju med den färgen och mängden tyg passa ypperligt till en sängkappa!

Sagt och gjort jag satte saxen i tyget och delade det i tre delar (lakanet var till en 180cm säng). Efter att ha sicksackat och fållat alla klippta kanter sydde jag ihop bitarna i de två hörnen i fotändan. Resultatet är absolut ingen "ordentlig" sängkappa med exakta veck eller ens rätt längd.

Istället får sängkappan en massa "otvungna" veck som blir där dem är som finast och behövs mest. Då tyget är längre än själva sängen lägger jag helt enkelt tygkanten på resårmadrassen, skapar veck där jag tycker att det ser bra ut och så pass många så att hela tygets längd används och sedan lägger jag på bäddmadrassen. Enkelt och effektfullt:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej,

Vad tycker du? Skriv gärna några ord och berätta.

/Anna