fredag 7 juni 2013

Manuellt droppbevattningssystem

Det är ibland svårt att ha litet växthus, mitt är bara på 4 kvm, om man inte har ett automatiskt bevattningssystem. Det blir fort varmt i det lilla utrymmet och med bara ett öppningsbart fönster och en enkel dörr blir luften ibland även stillastående. Det torkar snabbt ut krukorna och risken är att växterna hänger rejält när man kommer hem på kvällen.

Men jag har hittat något som jag ändå tycker funkar ganska bra. Det är droppbevattning i form av pipar i plats som skruvas på PET flaskor. Dem är billiga att köpa på Jula och mina har varat i fem år nu så dem håller en del också trots värmen i växthuset och solexponeringen. Det blir kanske inte vackrast i krukorna men det ger växterna möjlighet till vatten under hela dagen efter morgonens vattning.

Det enda är att dem behöver göras rena ibland under säsongen så att inte skräp och jord täpper till hålen. Det görs enkelt genom att lägga dem i en hink med vatten en stund eller spola in i dem med vattenslangen.

Så saknar du möjlighet till automatisk bevattning och letar efter en lösning? Då rekommenderar jag manuell droppbevattning med fula PET flaskor och knallorange pipar  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej,

Vad tycker du? Skriv gärna några ord och berätta.

/Anna