torsdag 6 juni 2013

Bland blommor och blad i rabatten!

Jag och min sambo delar trädgårdsintresset vilket innebär att inte bara trädgårdslanden utan även våra perenna planteringar växer för varje år. Efter mycket arbete ifjol med planteringarna runt entrén till huset blommar där nu den mest underbara pion och den från frö egen uppdragna kantnepetan.

Det är verkligen enkelt att så egna perenner, även om det tar lite längre tid till blomning än om dem  köps "färdiga". Det som är det absolut häftigaste med att så egna perenner är just det faktum att man sår egna perenner. Det är en skön känsla att veta att detta har jag skapat!

Jag har sått en del andra perenner, till exempel röd rudbeckia som efter fyra år blev en storartad solitär perenn hos oss ifjol. Tyvär tyckte även sorken det och därför återfinns i år endast mindre blad av den, lite här och där i rabatten. Men mina förhoppningar är att den kommer tillbaka med stark växtkraft och blommar igen om ett år eller två.

På grund av sorkens äthysteri och allt för goda smak kommer det därför inga storslagna bilder på rudbeckian i år, men pionen här är ju inte heller fy skam. Den  hittades kämpande i gräsmatta på tomten torraste yta för två år sedan och nu.... ja, är det bara att njuta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej,

Vad tycker du? Skriv gärna några ord och berätta.

/Anna